Alle scholen toegankelijk: een open deur?

Ouders en leerlingen in Nederland zijn vrij in het kiezen van een school en hebben daarbij de keus uit een divers aanbod. Tegelijkertijd geeft de vrijheid van onderwijs aan scholen de mogelijkheid om toelatingsbeleid voeren. Het toelatingsbeleid van scholen raakt daarmee aan het thema van de keuzevrijheid, maar ook aan risico’s op segregatie en aan de zorgplicht voor passend onderwijs. Om een actueel inzicht in deze belangrijke vraagstukken te krijgen, heeft het ministerie van OCW aan Oberon, Kohnstamm Instituut en KBA de opdracht gegeven voor een onderzoek naar de manier waarop scholen toelatingsbeleid voeren en welke gevolgen dit heeft voor ouders, leerlingen en de samenstelling van scholen. Daarvoor is een literatuurstudie uitgevoerd, zijn websites bekeken en scholen en ouders geënquêteerd en geïnterviewd.

Download het rapport hieronder.

Auteurs: Kelly Beurskens MSc, drs. Bianca Leest

Lees ook

onderwijs

Evaluatie Wet pseudonimisering onderwijsdeelnemers

drs. Ton Eimers

Geplaatst op 1 juli 2024 Lees publicatie
leerprestaties

PISA-2022 De Verdieping: De financiële geletterdheid van 15-jarigen

drs. Bianca Leest

Geplaatst op 27 juni 2024 Lees publicatie

Op de hoogte blijven?

Inschrijven nieuwsbrief