Gecombineerde leerwegen bol-bbl

Met de experimentele beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl (GLBB) is een nieuwe leerweg gecreëerd. In deze nieuwe leerweg krijgen studenten het eerste leerjaar vooral onderwijs in de instelling en in het tweede deel (1, 2 of 3 jaar lang) gaan ze aan de slag in een bedrijf. Naast de gecombineerde leerweg blijven de bol- en bbl-leerwegen bestaan.

In het schooljaar 2015-2016 zijn de eerste mbo-instellingen van start gegaan met GLBB. Negen mbo-instellingen met in totaal 22 opleidingen zijn ermee gestart. Jaarlijks kunnen instellingen voor nieuwe opleidingen een aanvraag indienen. In principe komen alle opleidingen op niveau 2, 3 en 4 voor deelname in aanmerking.

Met de GLBB streeft OCW diverse doelen na. Bijvoorbeeld het verbeteren van de kwaliteit en toegankelijkheid van het beroepsonderwijs door een andere balans tussen de theoretische en praktische voorbereiding op de uitoefening van beroepen, en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Tevens is de verwachting dat het experiment het aanbod van praktijkplaatsen door bedrijven kan vergroten. In de evaluatie van de GLBB wordt gevolgd of deze en andere doelen worden behaald. In de evaluatie worden de volgende vragen beantwoord:

– Wat zijn de opbrengsten van het experiment in termen van de gestelde doelen?

Hieronder zijn alle publicaties te vinden van het project: GLBB

Nulmeting Evaluatie experiment ‘beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl’ (GLBB)
Evaluatie experiment ‘beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl’ (GLBB) 1-meting: cohort 2015/16)
Evaluatie experiment ‘beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl’ (GLBB). Meting 2018
Evaluatie experiment ‘beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl’ (GLBB). Meting 2019
Evaluatie experiment ‘beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl’ (GLBB). Meting 2020

Flexibilisering mbo

Lees ook

Toekomst van onderwijs en wetenschap

drs. Ton Eimers

Geplaatst op 8 oktober 2024 Bekijk project

Toekomst van onderwijs en wetenschap – Documenten

drs. Ton Eimers

Geplaatst op 8 oktober 2024 Bekijk project

Op de hoogte blijven?

Inschrijven nieuwsbrief