Sinds 2020 staat het tegengaan van onderwijssegregatie hoog op de beleidsagenda van het ministerie van OCW. Daar hoort ook onderzoek doen bij naar eventuele maatregelen om deze vorm van segregatie tegen te gaan. Naast literatuuronderzoek wordt er ook een monitor uitgevoerd om de actuele stand van onderwijssegregatie in Nederland. Het verslag van het eerste deel van deze monitor is hier te raadplegen.
KBA heeft samen met het Kohnstamm Instituut en DUO het tweede uitgevoerd in schooljaar 2022-2023, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs. Het blijkt dat vooral in grote steden segregatie groot is (zoals naar inkomen en opleidingsachtergrond van ouders). Dat maakt ook dat onderwijssegregatie zeer contextafhankelijk is en daar beleidsmaatregelen op afgestemd dienen te worden.
Hieronder is het hele rapport te downloaden.
Auteurs: dr. Marjolein Muskens, prof. dr. Maarten Wolbers, Daniëlle van Helvoirt MSc, Pieter Aalders MSc