In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs. Dit onderzoek is in opdracht van het Ministerie van OCW uitgevoerd door KBA Nijmegen, Oberon en het Kohnstamm Instituut. Het ministerie vroeg om onderzoek naar de ervaringen van leraren, schoolleiders, leerlingen en ouders in het primair onderwijs met afstandsonderwijs tijdens de schoolsluiting in verband met de coronacrisis, naar wetenschappelijke inzichten op het gebied van afstandsonderwijs in het primair onderwijs en naar positieve en negatieve factoren die een rol spelen bij het aanbieden van afstandsonderwijs. Daarmee dienen de resultaten van het onderzoek bij te dragen aan mogelijkheden om gefundeerd beleid te ontwikkelen op dit gebied.
Veel schoolleiders, leraren en ouders zien bezwaren en beschouwen digitaal afstandsonderwijs niet als een verrijking van het onderwijs. Resultaten die in internationale studies worden gerapporteerd, zijn echter niet negatief. Sterker nog: in sommige gevallen zijn deze zelfs beter dan bij klassikaal onderwijs. Ook op de weinige scholen in Nederland waar digitaal afstandsonderwijs structureel – maar op kleine schaal – wordt ingezet, is men positief over de resultaten.
In het rapport lees je alle bevindingen en aanbevelingen die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Onder de downloadknop is deze te vinden.