PISA-2022 De Verdieping: De financiële geletterdheid van 15-jarigen

Naast de vaardigheid in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen is met PISA-2022 ook de financiële geletterdheid van leerlingen onderzocht. De resultaten van de Nederlandse leerlingen zijn beschreven in het rapport PISA-2022 De Verdieping: De financiële geletterdheid van 15-jarigen dat vandaag -27 juni 2024- verschenen is.

Financiële geletterdheid wordt door PISA gedefinieerd als “kennis en begrip van financiële concepten en risico’s, evenals de vaardigheden en attitudes om die kennis en dat begrip toe te passen om effectieve beslissingen te nemen in verschillende financiële contexten, om het financiële welzijn van individuen en de samenleving te verbeteren, en om deelname aan het economische leven mogelijk te maken.”

Het rapport beschrijft de prestaties van Nederlandse 15-jarigen op de toets financiële geletterdheid en gaat in op verschillen in financiële geletterdheid tussen leerlingen met verschillende achtergrondkenmerken. De financiële geletterdheid van Nederlandse 15-jarigen is tussen 2015 en 2022 gelijk gebleven en ligt in 2022 (net als in 2015) boven het OESO-gemiddelde. Nederland behoort samen met België (Vlaanderen), Denemarken, Canada en de Verenigde Staten tot de hoogst scorende landen.  Toch haalt ook in Nederland 18% van de leerlingen niet het basisniveau financiële geletterdheid, net als gemiddeld in de OESO-landen die hebben deelgenomen aan de meting.

Naast de toets hebben leerlingen een vragenlijst ingevuld over hun houding, gedrag, ervaringen op school en ervaringen thuis ten aanzien financiële zaken. Van de resultaten van deze vragenlijst wordt eveneens verslag gedaan in het rapport. Onder andere blijkt daaruit dat Nederlandse leerlingen behoren tot de meest zelfverzekerde op het gebied van (digitale) geldzaken.

Meer weten? Lees het rapport: PISA-2022 De Verdieping: De financiële geletterdheid van 15-jarigen

Auteurs: drs. Bianca Leest, dr. Annemarie van Langen, Isis Derks MSc

Lees ook

leerprestaties

Onderzoek naar algoritmen in het onderwijs

dr. Ed Smeets

Geplaatst op 13 mei 2024 Lees publicatie
leerprestaties

Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs

dr. Ed Smeets

Geplaatst op 6 mei 2024 Lees publicatie

Op de hoogte blijven?

Inschrijven nieuwsbrief