Het aantal internationale studenten in het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs is onderwerp van gesprek en scherp debat de afgelopen tijd. Enerzijds wordt benadrukt dat internationale studenten na diplomering terugkeren naar land van herkomst en daardoor slechts in beperkte mate bijdragen aan de Nederlandse arbeidsmarkt, terwijl de studenten qua huisvesting en capaciteit van de universiteit voor grote uitdagingen zorgen. Anderzijds zijn er signalen dat internationalisering van groot belang is voor bedrijven in diverse sectoren en dat internationale alumni nodig zijn voor de instroom op de Nederlandse arbeidsmarkt. Internationale studenten zijn volgens Universiteiten van Nederland (UNL) onder meer belangrijk voor de innovatie (als motor van de economie) en om arbeidsmarkttekorten op te lossen. UNL herkent de knelpunten en frictie die in sommige universiteiten en steden gepaard gaan met een gegroeide instroom van internationale studenten (in de meest recente jaren komt ongeveer drie op de tien instromende studenten in het wo van buiten Nederland).
Tegen de achtergrond van dit debat dat momenteel wordt gevoerd en van het conceptwetsvoorstel voor de Wet internationalisering in balans, heeft het Decanenoverleg Letteren en Geesteswetenschappen (DLG) aan KBA Nijmegen gevraagd om onderzoek te doen naar internationale studenten van universitaire opleidingen Letteren en Geesteswetenschappen (van de afgelopen 10 jaar) op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het onderzoek laat onder meer zien dat 18 procent van de Belgische en Duitse master-alumni een jaar na diplomering in Nederland werkzaam is. Van de overige internationale studenten is dit 26 procent. Daarnaast is er nog een groep van om en nabij de 10 procent van de internationale master-alumni waarvan niet duidelijk is of ze nog in Nederland zijn een jaar na diplomering. Ze hebben op dat moment geen werk en geen ander inkomen en ze studeren ook niet, maar ze hebben wel een BSN dat op een (langer) verblijf in Nederland kan duiden.
Download het rapport hieronder
Auteurs: drs. Erik Keppels, Pieter Aalders MSc