Een goede basis in het vernieuwde vmbo
In het eindrapport worden voor het vmbo de volgende aanbevelingen gedaan om het vmbo te blijven vernieuwen en afstemmen op behoeften in de arbeidsmarkt.
- Kies doelen van een vernieuwing ‘dichtbij’, kies voor een beperkte set doelen en geef extra en gerichte impulsen in vervolgbeleid.
- Investeer in een brede kennisbasis voor docenten beroepsgericht vmbo: met name over de leerbehoeften van leerlingen, didactiek en buitenschoolse samenwerking.
- Investeer in meer onderzoek naar het beroepsgerichte vmbo. Er bestaan veel beelden/aannames van bijvoorbeeld hoe vmbo-leerlingen leren, die niet onderbouwd zijn.
- Neem LOB mee in de nieuwe beroepsbeelden van docenten, veranker LOB in de lerarenopleiding en verken een kwaliteitskader voor LOB.
- Verken mogelijkheden voor verdere flexibilisering van de structuur en de rol van het cspe daarbij.
- Faciliteer kennisdeling en uitwisseling tussen vmbo-scholen, niet alleen bij de start van een vernieuwing, maar ook gedurende de rit.
- Onderzoek waarom de trend in basis en kader van dalende prestaties op basisvaardigheden (nog) sterker lijkt dan in andere schoolsoorten.
- Verken hoe de aandacht voor praktijk/beroepsgerichte context en beroepsgerichte vakken op het vmbo de aanpak van basisvaardigheden kan versterken.
- Houd aandacht voor de samenwerking en aansluiting van het vmbo met het mbo, van beide kanten met het oog op soepele overgang en wat leerlingen nodig hebben voor een succesvolle mbo-route.
Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het onderzoek was een samenwerking tussen KBA Nijmegen, ResearchNed, SEO, Bureau Turf & ROA. Het eindrapport is via de knop te downloaden.
Auteurs:
dr. Marjolein Muskens