Een onderzoek in opdracht van het ministerie van OCW
Eind 2017 is de Wet pseudonimisering onderwijsdeelnemers ingevoerd. Deze wet maakt het voor alle onderwijssectoren, van primair tot en met hoger onderwijs, mogelijk om gebruik te maken van een keten-ID voor de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen. Ter invulling van deze wet is voor het po, vo, (v)so en mbo het ECK iD en attributenbeleid ontwikkeld.
In opdracht van het ministerie van OCW heeft KBA Nijmegen onderzocht in welke mate de wet – met onderliggende regelgeving, inclusief de implementatie van het ECK iD en het attributenbeleid – haar hoofddoelen in het po, vo, (v)so, mbo en hoger onderwijs heeft behaald.
Het onderzoek omvatte een deskresearch en oriënterende gesprekken, enquêtes in primair en voortgezet onderwijs, een enquête onder aanbieders van leermiddelen en verdiepende interviews (met partijen die een belangrijke rol speelden en spelen in implementatie wet, ECK iD en attributenbeleid).
De evaluatie maakt duidelijk dat de Wet pseudonimisering onderwijsdeelnemers verschillende impact heeft gehad op de onderwijssectoren. Het ECK iD is breed geïmplementeerd in het primair en voortgezet onderwijs. In het mbo is de invoering van het ECK iD minder succesvol geweest en met name in het hoger onderwijs zijn de mogelijkheden die de wet biedt niet opgepakt.
Auteurs: drs. Ton Eimers, drs. Mariska Roelofs, Kelly Beurskens MSc, drs. Annet Jager